takmer som zabudol. ISO je citlivosť na svetlo. t.j. pri dobrom svetle stačí nízke (50-200) na zachytenie detailov na scéne. pri slabom treba vysoké. s vysokým ISO rastie ale na fotke aj šum.
ak dokážeš meniť ISO manuálne, skús fotiť napr. krajinku za pekného jasného dňa s ISO od 200 do 1000. samozrejme zakaždým musíš zmeniť expozičný čas, lebo sa zmenila aj citlivosť na svetlo. vyššie ISO= kratší čas. podľa mňa neuvidíš rozdiel. ISO má zmysel pri slabom svetle. preto nevidím zmysel v komente @moni36 o vzťahu ISO s prepalmi. prepal vznikne skôr neadekvátne dlhým časom expozície danej scény
@moni36 v niečom má a v niečom nemá pravdu. prepaly nevznikajú ostrým svetlom. môžu vzniknúť pri každom svetle, najčastejšie však pri veľkom dynamickom rozsahu scény, ktorú fotíš. ľudské oko sa dokáže prispôsobiť svetlu napr. v kostole, kde je relatívne prítmie. zrenica sa roztiahne, aby dostala viac svetla a vidí detaily aj v tmavých častiach. ak hneď nato pozrieš do okna na obláčky na nebi, zrenica sa dokáže zase relatívne rýchlo stiahnuť a vidí aj detaily na oblakoch. čip fotoaparátu toto nevie a preto ak fotíš scény s vysokými svetelnými rozdielmi, záleží na tom, kde namieriš foťák pri ostrení (stlačenie spúšte napol. vtedy foťák zároveň meria expozíciu scény). ak je vtedy foťák namierený na tmavé miesto, bude sa snažiť prispôsobiť expozíciu tak, aby detaily okolo tohto miesta boli dobre viditeľné. ak na tej istej fotke bude aj veľmi jasný objekt (jasné nebo alebo okno v miestnosti), takmer garantovane tam bude prepal (čistá biela bez akýchkoľvek detailov). ak je foťák namierený na okno, budú mraky pekne viditeľné( tu už záleží aj od režimu merania expozície), ale okolie bude tmavé a v najtmavších miestach bude podpal (opak prepalu, čierne miesto bez detailov).
môj osobný názor je, že pokiaľ fotky nemieniš dávať tlačiť a prepaly, či podpaly na fotkách sú len drobné osamotené miesta, netreba im venovať pozornosť, lebo v celkovom kontexte fotky zaniknú. pri veľkých plochách je dobré ich upraviť, či opraviť v postprocese. podpaly vytiahnutím tmavých tónov, prepaly stiahnutím jasných tónov. ako to urobiť je individuálna záležitosť každého jednotlivo, lebo spôsobov je dosť veľa. ale to už je iná kapitola.
ešte jedna maličkosť k prepalom. pred časom tu ktosi napísal ako spoznať prepal na monitore. ak si nie si istá, či na fotke máš prepal, skloň si monitor tak, že naň budeš pozerať akoby zhora. pri určitom uhle pohľadu sa prepálené miesta na fotke javia ako tmavé, až čierne. do určitej miery sa toho držím aj ja. ako rýchly orientačný indikátor je to fajn. ale neber to ako najlepší spôsob...
no prepaly vznikajú ostrým svetlom , cize slnkom na svetlé miesta , casto na bielu , žltú , biele oblaky v oblohe ktoré potom kricia , , alebo ked sa fotí trebars labut, a nenastaví sa dobre bud clona alebo čas , labut je síce biela ale bez detailov , vtedy treba skrátit cas , a nakolko ty más ISO prednastavené na 200 je to viac problém , cize skracovat aspon cas ak ti to ide , ak mas vsetko automatické , moc s tým nenarobíš
@petokato mám ešte jednu malu otázku ,prosím o vysvetlenie prepalov.Podla mna je to vtedy ak sú stratene dáta z určitej časti foto,neviem či som to správne pochopila.
nie je to preostrené. dojem preostrenosti zrejme navodzuje množstvo jasných detailov na kôre stromu. (preostrenosť vyzerá veľmi podobne, len tam pri zväčšení detaily už zanikajú a akoby sa zlievali dokopy). aby som pravdu povedal, na kompakt fotoaparát som dosť prekvapený kvalitou detailu
prihlásiť / registrovať